فنوتیپ و ژنوتیپ بدنی
7 مرداد

فنوتیپ و ژنوتیپ بدنی

  • نویسنده: bodystrength-manager
  • بازدید: 148

در این قسمت سعی داریم در ارتباط با این مباحث مطالبی را تقدیم نماییم. اگر قصد دارید تناسب اندام و بدنی سالم و قوی را تجربه کنید این مقاله را دنبال کنید تا شما را با نکات جدیدی در مورد انواع تیپ های بدنی در بدنسازیآشنا کنیم که تمرینات شما را متحول خواهد کرد.


چرا تیپ های بدنی در بدنسازی اهمیت دارند؟ انواع تیپ های بدنی چیست ؟

 فنوتیپ و ژنوتیپ بدنی چیست؟

در این قسمت سعی داریم در ارتباط با این مباحث مطالبی را تقدیم نماییم. اگر قصد دارید تناسب اندام و بدنی سالم و قوی را تجربه کنید این مقاله را دنبال کنید تا شما را با نکات جدیدی در مورد انواع تیپ های بدنی در بدنسازیآشنا کنیم که تمرینات شما را متحول خواهد کرد.

چرا تیپ های بدنی در بدنسازی اهمیت دارند؟

برای پیشرفت بدن و رسیدن به تناسب اندام و در نهایت هدف ورزشی باید برنامه ریزی داشت. این برنامه ریزی در قالب برنامه تمرینی صورت می گیرد، حال برای داشتن یک برنامه تمرینی مناسب و اصولی باید شناخت خوب و کافی از بدن خود داشته باشید.

برنامه تمرینی برای تیپ هاب بدنی مختلف، گوناگون است به همین خاطر است که دو دوست که باهم تمرینات بدنسازی را شروع کرده باشند و سن و سال یکسانی هم داشته باشند تمرینات بدنسازی مختلفی به آنها داده می شود چراکه برنامه های بدنسازی براساس پیشرفت فیزیکی ، هدف ورزشی و تیپ بدنی نوشته می شود.

وقتی برنامه تمرینی تیپ بدنی متناسب نوشته شود پیشرفت بدنی حاصل می شود مثلا در برنامه تمرینی برای تیپ بدنی اندومورف اول چربی سوزی صورت می گیرد و بعد از اینکه بدن تناسب لازم را پیدا کرد به عضله سازی و تفکیک عضلات فکر می شود.

مثال ساده اهمیت تیپ های بدنی در بدنسازی این است که وقتی شخصی می خواهد لباسی را انتخاب کند به سایز خود و سایز لباس توجه می کند و اگر تناسبی بین لباس و اندازه های او نباشد تیپ او بهم میخورد و در اصطلاح آن شخص دیگر خوش تیپ نیست. در بدنسازی هم اگر برنامه تمرینی متناسب با اندام ورزشکار انتخاب نشود باعث می شود در بهترین حالت، پیشرفت کندی داشته باشد.

اهمیت تیپ های بدنی مربوط به انسان امروز نمی شود و داشتن بدنی قوی و البته متناسب از گذشته مورد توجه بوده است تا جایی که در انتخاب همسر ، انتخاب ریس قبیله خود را نشان می داده و همیشه یکی از ملاک ها بوده است.

انواع تیپ های بدنی در بدنسازی

در سال ۱۹۴۰ میلادی شخصی بنام دکتر ویلیام اچ شلدون، تئوری سوماتیپها را مطرح نمود. در این تئوری و نظریه افراد دارای ۳ نوع بدن تقسیم شدند:

تیپ بدنی اندومورف : افرادی که چربی بیشتری داشته و سنگین تر هستند

تیپ بدنی مزومورف : افرادی با عضلات ورزیده و ساختمان عضلانی مناسب

تیپ بدنی اکتومورف : افرادی که فاقد چربی می باشند (دارای کمبود وزن)

اندومورف چیست؟

تیپ بدنی اندومورف غالباً دارای استخوان بندی درشت بوده و به اصطلاح چربی دوست می باشند و معمولاً باید از احتمال افزایش چربی نگران باشند و مرتباً باید از رژیم های غذایی کم چرب استفاده نمایند.

برنامه تمرینی تیپ بدنی اندومورف

تمرینات این دسته بیشتر باید برای بدست آوردن بدنی عضلانی و کم چربی باشد. جهت رسیدن به این منظور باید متابولیسم این افراد افزایش یافته ، از وزنه های متعادل استفاده نموده و تمرینات را با سرعت ببیشتری انجام دهند (با استراحت کم ). این افراد باید سطح کالری دریافتی خود را افزایش دهند و البته بدون گرسنگی کشیدن. بطور مرتب از وعده های کم حجم و کم کالری استفاده نمایند.

قند و شکر و شیرینی جات نوشابه تنقلات کله پاچه غذاهای سرخ شده و فست فود ها و غذاهایی از این قبیل به هیچ عنوان برای این دسته توصیه نمی شود.

خصوصیات افراد اندومورف

 ۱- بدنهای لخت

۲- دارای عضلات و بدن شل

۳- عضلات کم رشد

۴- فرم بدنی دایره شکل

۵- به سختی وزن کم می کنند

۶- عموماً عضلاتشان به راحتی افزایش می یابد

 

برنامه بدنسازی برای بدن مزومورف و خصوصیات آن

این افراد دارای بدنی عضلانی و متعادل و طبیعی می باشند. برای حفظ عضلات و بهتر شدن باید تمرینات و تغذیه مناسب خود را داشته باشد.

 برنامه تمرینی برای تیپ بدنی مزومورف معمولاً می تواند بهتر و سخت تر و طولانی تر از بدنهای اکتومورف (لاغر و استخوانی) باشد ولی باید دقت شود که بیش از انداره معمول و ساعت های طولانی تمرین نداشته باشند در غیر اینصورت احتمال افت زیاد می باشد. از وزنه های متعادل و یا سنگین با حفظ ریتم ضربان قلب استفاده شده و از استراحتهای طولانی مابین ست ها پرهیز شود.

این افراد به راحتی می توانند عضلات خود را افزایش دهند. در مورد ورزش های هوازی نیز توصیه می شود بیشتر به صورت لذت بردن از آن باشد و احتیاجی به این نیست که بیش از حد استفاده شود. 

خصوصیات افراد مزومورف

 ۱- بدنی نسبتاً خوش فرم

۲- عضلات سخت

۳- بدنی عضلانی

۴- مستطیل شکل و چهارشانه(خانم ها معمولاً به شکل ساعت شنی)

۵- پوستی کشیده و سفت

۶- افزایش و کاهش وزن به راحتی انجام می شود

۷- عضلاتشان به راحتی رشد می کند

اکتومورف چیست؟

افرادی هستند که عموماً دارای بدنهای لاغر و استخوانی و ریزعضله می باشند. بیشتر برای داشتن بدنی خوب باید تلاش داشته باشند که وزن خود را افزایش دهند چون معمولاً بدنسازان اکتومورف دارای کمبود وزن می باشند. از تمرینات وزنه باید خیلی زیاد و طولانی استفاده نکنند.

برنامه غذایی اکتومورف

وعده های غذایی افراد اکتومورف باید پرکالری باشند اما با رعایت این نکته که غذاهای با کیفیت و با ارزش استفاده شود. اگر به دنبال افزایش وزن هستند باید مقدار کالری دریافتی خود را افزایش دهند.ورزش هوازی باید در پایین ترین سطح ممکن انجام شود.

خصوصیات بدنی اکتومورف:

۱- ضعیف و نازک

۲- لاغر

۳- سینه های تخت و خوابیده

۴- به سختی افزایش وزن دارند

۵- سرهای بزرگتر از بدن

۶- شانه های خمیده

۷- عضلاتی ریز

۸- بلند و باریک

ارسال نظر